A digitalizáció korlátlan lehetőségei - nem csak mozgáskorlátozottaknak

A digitális kor számos olyan eszközzel segít, melyekkel szinte teljes értékű életet biztosíthatunk az intézményekben lakóknak, legyen szó mozgáskorlátozottakról vagy aktív, fennjáró ellátottakról. A technológia megállíthatatlan fejlődésével a 21. századra eljutottunk oda, hogy az internet, az informatika és a digitális világ nemcsak a kapcsolattartásban játszik létfontosságú szerepet, de a szabadidő eltöltésére is értékes és hasznos lehetőségeket kínál.

A meglévő – a digitalizáció szempontjából rendkívül nagy – generációs szakadék kezdetben nehezítheti az újfajta kommunikációs forma mindennapivá tételét. Azonban garantált, hogy az alapvető és szükséges technikai tudnivalók elsajátítását követően az ellátottak egyöntetűen arról nyilatkozhatnak, hogy életük egy új szintre lépett. Ezen az új szinten teljes értékű, egészséges emberként tudnak a társadalom részesévé válni. Az internet és a digitális eszközök használatának elsajátítása tehát elsősorban a kapcsolattartás miatt lényeges, de sorra vesszük azokat az alternatívákat is, melyek a szabadidő másfajta – élvezetes – eltöltésére kínálnak opciót.

 

Egy Filmklub indításához csak laptopra, megfelelő hangosításra és egy projektorra van szükségünk, az esemény során pedig régi filmek, zenés műsorok bemutatására kerülhet sor, mozihangulatban. A heti rendszerességgel javasolt klubestek során nemcsak filmet néznének a résztvevők, hanem olyan közösségi élményben is részük lehet, amit hétről-hétre várni fognak.

 

digitális felzárkóztatást időskorban ugyan nehéz elkezdeni, de egyáltalán nem lehetetlen. Az internet és az informatika felhasználói szintű elsajátítását követően pedig a befektetett energia rövid időn belül, sokszorosan megtérül. Az élethosszig tartó tanulás az időskor beköszöntével sem érhet véget. Az új ismeretek elsajátítása amellett, hogy késlelteti a demenciát, hozzájárulhat az önbizalom növeléséhez, valamint az önértékelés és az önbecsülés javulásához. Az internettel való ismerkedés elsődleges célja a családtagokkal, elsősorban a fiatalokkal való kapcsolattartás elősegítése.

 

A számítógépkezelés és az internetezés oktatását az idősek számára − közösségi szolgálat keretein belül − középiskolás fiatalok is végezhetik.

 

 

Ekönyvek és hangoskönyvek beszerzése további személyiségfejlesztő és közösségformáló hatással bírhat. Egyénileg és csoportos formában is megvalósítható, főként önismereti és pszichoterápiás eszközökkel kiegészítve. 

 

Az ekönyvklubokban klasszikus vagy kortárs szépirodalmi alkotásokra reflektálhatnak az olvasók, ennek során tapasztalatcserére és irodalmi „vitára” egyaránt sor kerülhet. Ha fogékony a csapat az olvasásra, a könyvklub könnyedén továbbfejleszthető. Kreatív, alkotni szerető idősek esetén akár a bentlakók írásai is a csoport elé kerülhetnek, akár digitális eszközökön keresztül is.

 

Az is kedvező hatású lehet, ha a lakók digitális formában születő alkotásai egy kiállítás keretein belül a többiek számára is elérhetővé válnak. Ez egyrészt pozitív visszajelzés az alkotónak, másrészt közösségi élményt biztosít az érdeklődők számára, akikben így megszülethet az igény a kreatív önkifejezésre.