Az időskori testmozgás fontosságáról és lehetőségeiről

A mozgáshoz, a mozgás hatására kialakuló kedvező élettani változásokhoz mindenkinek joga van. Ezek nemcsak fizikai, hanem lelki értelemben is hozzájárulnak az idős ellátottak mindennapjainak javulásához. Sajnos az időskor a mozgással kapcsolatos öröm megélését veszélyezteti, a mozgásban való akadályozottság, részbeni vagy teljes korlátozottság kihívások elé állítja a bentlakásos otthonok ápolószemélyzetét. A következőkben a testmozgás örömének időskori megéléséhez kínálunk tippeket és alternatívákat, melyek alkalmazásával az edzés idejére visszaadhatjuk a mozgás szabadságát. Az intézményben lakók a gyakorlást követően jelentős hangulatbeli javulásról számolnak be. Hogy miért? A rendszeresen végzett mozgás a jótékony pszichés hatások mellett erősíti a szívet, serkenti a vérkeringést, csökkenti a koleszterinszintet, növeli a tüdőkapacitást és fejleszti a szívizomzatot.

Első lépésként olyan eszközök beszerzése szükséges, melyek alkalmasak arra, hogy idős és mozgásukban korlátozott személyek használják őket. A derékforgató gép a derékizmok és a hát ellazítására, a derék tornáztatására és a mozgékonyság erősítésére szolgál, egyszerre fejleszti a mozgáskoordinációt és formálja a derék-, a csípő- és a farizmokat. Amellett, hogy javítja a kismedence vérellátását, egyszerre ketten is használhatják, így a vele való edzés akár társas interakció közben is lehetséges.

lábizomerősítő-gép az alsó végtagok hatékonyabb mozdulatait teszi lehetővé és mivel a testet stabilizáló izmokat erősíti, így az egyensúlyérzék és a mozgékonyság fejlesztésére egyaránt alkalmas. A gyaloglógép növeli az ízületek mozgékonyságát és amellett, hogy a test egészét megmozgatja és a szív- és érrendszer egészségének megőrzéséhez is hozzájárul, az ízületekre sem jelent veszélyt.

 A bicikli is alkalmazható mozgásterápia során, nagyobb izomcsoportok alapos megdolgoztatásával nő a teljesítőképesség, csökken a testsúly, kiegyensúlyozottabbá válik a közérzet. Egy kültéri fitness park kialakítása is jó ötlet lehet, mert olyan szabadidős- és sporteseményeknek adhat otthont, melyek amellett, hogy elősegítik a társas kapcsolatok kialakulását a mozgást motivációs tényezővé formálják.

Ha rendelkezésre állnak az említett eszközök, akkor a havi rendszerességgel, mentálhigiénás szakember közreműködésével megrendezett sportnapok során labdajátékok, vetélkedők, ügyességi játékok és más mozgásos és szellemi tevékenységek végezhetők, melyek a mozgás örömével ajándékozzák meg a résztvevőket.

 Ilyen lehet például egy apák napja és anyák napja apropójú sportnap, ahol a reggeli zenés ébresztőtől kezdve egészen az esti bocsa-bajnokságig többféle sportos aktivitáson részt vehetnek a lakók (senior jóga, régi idők olimpiai bajnokságainak megnézése egy olimpiai bajnokkal, lengőteke-bajnokság, sakk, motivációs előadások). De olyan – alapvetően nem sport tematikájú – nyílt napokat is fel lehet dobni a közös reggeli tornával, mint egy közösségi, szabadtéri sütéssel egybekötött gasztronap vagy egy zenés retroparty.

Alternatív, de külföldön rendkívül népszerű mozgásterápia a mezítlábas ösvény kipróbálása, mely az egészséges életmódot köti össze egy rövid kirándulással. A különféle természetes anyagokkal (homok, tőzeg, fadarabok, tobozok, kövek, kavicsok, lekerekített üvegdarabok) feltöltött ösvény „túrázóinak” nemcsak kellemes érzés maga a séta: az újfajta talpmasszázs biomechanikai változásokat indít be a testben.

Fontos mozgásforma  az intimtorna, ami tulajdonképpen a medencealapi izmok tornáját és karbantartását jelenti. Ha ezek megfelelő állapotban vannak, akkor védik és tartják a kismedencei szerveket (hólyag, méh, végbél), ez pedig különösen fontos inkontinencia esetén. Az intimtorna-oktatás alkalmanként kiegészülhet a test működéséről, az inkontinenciáról és életmódbeli tanácsokról tartott előadással, a különféle alternatív terápiák ismertetése pedig segíthet a további egészségromlás megakadályozásában.